Zeilkamp in Friesland voor kinderen – een hit!

Het voorbije Hemelvaart weekend, een paar weken geleden, trokken we met het hele gezin richting het noorden van Nederland. Warre was uitgenodigd voor een zeilkamp in Friesland! Hij vond het ongelofelijk spannend, want hij zou wel zonder ons op pad mogen EN hij zou helemaal alleen in een zeilbootje komen te zitten voor een hele dag! Uiteraard onder de deskundige begeleiding van de lesgever, maar toch… het was echt wel iets nieuw en hij had er enorm veel zin in!

Friesland.

De rit naar Friesland is van bij ons uit zo’n dikke twee en een half uur en we werden verwacht in de zeilschool ’t Garijp in Goingarijp om half tien in de ochtend. Het was dus vroeg uit de veren en ook nog ontbijten in de auto! Dat mag ook niet alle dagen! 😉

Wat nemen we mee op zeilkamp in Friesland?

In zijn tas gingen reserve schoenen, zonnebrand (ja, hallo, een dag op een meer met stralende zon, dat vraagt anders om een kreeften-kopje! 😉 ), een lunchpakket, een waterdichte broek en een waterdicht vest. Decathlon heeft weer goed aan ons verdiend!

Goedemorgen op zeilkamp!

Hoe dichter we bij het schooltje kwamen, hoe mooier de omgeving werd! Wat is Friesland een mooie streek! Daar kan ik makkelijk op vakantie voor een paar weken! Het zonnetje straalde, dus Warre had geluk met het weer. De oude boerderij die omgetoverd werd tot zeilschooltje ademde karakter uit! Het was al meteen juiste sfeerzetting!

zeilkamp in Friesland

We kregen een ‘goedemorgen’ en een ‘welkom’ en Warre werd meteen onder de hoede genomen van een begeleider. Samen met nog twee andere meisjes, die al een dagje kamp op hadden zitten, mocht hij mee naar het meer. De waterdichte broek ging aan, de zonnebrand ging op zijn snoet en oren, het lunchpakket ging in de (motor)boot van de begeleider, petje op, zwemvest aan en hup de zeilboot in om een hele dag te gaan zeilen. Als mama leek me dat enorm lang voor zo’n kinderen…. maar ja, wie ben ik? (Dat bleek dan achteraf ook helemaal fout gedacht, by the way!).  Het bootje waar Warre mee heeft gezeild was een optimist.

Zwaaien – tot later

En daar ging meneer, super enthousiast, nog steeds, zwaaide hij ons uit!

Met de zusjes iets anders gaan doen.

Mijn man had ondertussen iets anders leuks gevonden in Sneek, niet zo heel ver van Goingarijp, maar daar in een ander artikel meer over!

Terug van zeilen met de zeilschool ’t Garijp

Om 17 uur zou Warre terug op de zeilschool aankomen, maar de mensen van de school  hadden ons al gezegd wanneer hij voorbij de sluis zou komen. Om half vijf zaten we dus te wachten bij de ingang van het meer. En ja, daar kwam hij terug in sleep! Ik zag hem nog steeds enthousiast stralen!  Hij zwaaide dolblij!

We wandelden terug naar de zeilschool en zagen hoe hij flink bezig was met ‘zijn eigen bootje’ op te kuisen met een spons!

De instructeur zei dat hij heel flink geweest was en een super goede basis had gelegd! Warre zelf was bijzonder teleurgesteld dat hij nog niet alles had kunnen leren. Dat heb je als je maar één dag gaat!
Had ik op voorhand geweten dat het zo hard ging meevallen, dan had ik hem echt wel de volledige drie dagen laten gaan die ze ons hadden voorgesteld.
Vorig jaar hebben we hem nog eens iets zoals een kamp voorgelegd om te doen en toen schoot hij een beetje in paniek! Vandaar dat ik hem nu ‘maar’ één dag had laten gaan. Soms vergeet ik toch echt dat hij al groter is en veel zelfstandiger dan ik besef!

Hij gaat terug op zeilkamp!

Onze vakantie voor deze zomer ligt al vast, we gaan namelijk naar Denemarken, maar we hebben Warre al moeten beloven dat hij een volledige cursus mag gaan volgen volgende zomer. Het grote voordeel is dan dat Inthe ook al 7 is en dat ze dan gewoon ook mee kan.

Mijn man en ik zien het wel zitten om dan met de jongste de buurt daar te gaan verkennen, want zoals ik al zei, is Friesland echt wel de moeite!

Warre was ook mentaal moe van zijn ervaring. Dat is voor een stuk logisch natuurlijk, want je moet de hele tijd blijven nadenken om je bootje de juiste richting uit te krijgen. Je moet rekening houden met de wind, het evenwicht van de boot! Ik heb hem nog niet zo vaak echt mentaal moe gezien!

De laatste keer dat ik hem zo moe zag, was na de test bij de psychologe in januari!

In of uit huis

Het is mogelijk om ook te blijven slapen in de zeilschool, maar je kan ook perfect elke avond worden opgehaald door je ouders. Dat zagen we nog een aantal gezinnen daar doen. Mama en papa alleen op shock en de kinderen de hele dag zeilen! Echt wel een tof idee dus, want zo heb je als mama en papa quality time EN ben je ook samen met je kinderen! Ik vind het een beetje best of both worlds! Samen op vakantie en toch ook al apart dingen kunnen doen!

zeilkamp Friesland Garijp

Zeilkamp, wij zijn dus fan

Wij zijn dus fan van het zeilkamp! Warre staat erop om terug te gaan! Hij is trouwens niet de meest sportieve van het gezin en toch kon hij dit smaken, dus dat is ook geen reden om het niet te doen!

Ben je dus deze zomer in de buurt van Friesland of wil je jouw kinderen de kans geven om ook op zeilkamp te gaan en héérlijk te genieten van wind en van water? Bekijk dan zeker de cursussen/zeilkampen op de website van ’t Garijp!

Wij willen zeilschool ’t Garijp bedanken voor de uitnodiging en de kans die Warre kreeg! Jullie gaan ons zeker nog eens terug zien, want hij praat er nu nog steeds over!

Take care en tot snel!

Liefs Ilse

32 Replies to “Zeilkamp in Friesland voor kinderen – een hit!”

1. Wauw, kinderen die zelf vragen om op kamp te mogen! Wat fijn dat je ze dat plezier kunt doen. En het is voor ouders nog makkelijk ook. De mijne wilden dit soort dingen nooit.

2. Zo leuk om te lezen dat warre het zo naar zijn zin had, de jongens gaan van de zomer en ik ben heel benieuwd. Omdat ze zorg nodig hebben, heb ik een trekkershut gereserveerd op een camping en haal ze in de middag op. Ze hebben er nu al zin en vonden het leuk te horen dat Warre ook was geweest.

1. Wel tof dat ze elkaar nu eens gezien hebben hè, zal vast nog wel eens voorvallen!
      Ze gaan het super hebben, daar ben ik zeker van, Lodi! Ik kijk al uit naar jouw artikel!

3. Leuk om te lezen Ilse, mijn meiden gaan in de zomer een nachtjenaar t Garijp vind het reuze spannend en ik moetnog ff een hotelletje voor mezelf boeken

4. Wat leuk een zeilkamp. Ik had er nog nooit van gehoord. Ik ken ook niemand die zeilt of zeilen leuk vind. Dan kom je er denk ik ook niet mee in aanraking.

5. Onwijs leuk zo’n zijlkamp! Ik juich het echt toe dat kinderen al vroeg in beweging zijn en leuke dingen doen. Dit is zoveel gezonder dan alle dagen binnen zitten achter een beelscherm ☺️ Friesland lijkt mij ook mooi, daar wil ik graag nog eens naartoe.

6. Aah super leuk! Volgens mij is Friesland ook best wel leuk. Ik heb er al zoveel dingen over gehoord en gelezen misschien dat ik toch ooit een keer gewoon een weekendje erheen moet.

7. Klinkt allemaal geweldig. het is eigenlijk al een tijd de bedoeling onze Amerikaanse kleinzoon een weekje op zeilkamt te sturen, maar er komt steeds iets tussen ondertussen is hij al 14 en zou het makkelijk zonder ouders in de buurt kunnen doen. Ik ga de naam bewaren voor het geval dat het volgend jaar lukt.

8. Wat leuk dat je in Friesland was Ilse en dat je zoon genoten heeft van het zeilkamp. Ik zou zeggen kom binnenkort eens terug in Friesland. Want zeker in het culturele jaar is er van alles te beleven.

9. Wat leuk, een zeilkamp! Onze kindjes zijn nog een beetje te klein om op kamp te gaan. Ik ben al benieuwd welke kampen zij fijn zullen vinden.