Ontsnap uit dit boek! Titanic – recensie van een doeboek

Onze zoon kreeg een tijdje geleden van zijn meter een boek met de titel: “Ontsnap uit dit boek! TITANIC”. En hoewel hij soms echt kan verdwijnen in de juiste boeken, belandde dit boek in de rek zonder er echt naar om te kijken…. Tot de voorbije week. Er was een ‘verveel momentje.’ Ik spoorde hem aan om nog eens in zijn kast te gaan kijken en uiteindelijk kwam hij met het boek naar beneden. Volgens mij had hij eindelijk eens goed de kaft gelezen. Want het is niet zomaar een leesboek. Het is een boek met raadsels en opdrachten waar je uit moet ontsnappen. Een heus escape boek!

Ontsnap uit dit boek! Titanic

Niet voor zachte boeken lovers!

Als je gewoon bent om extra goed zorg te dragen voor je boeken en te zorgen dat er geen blaadje zal worden gekreukt, dan moet je dit escape boek over het verhaal van de Titanic NIET kopen! Je leest het goed: NIET! Want in dit boek is het net de bedoeling dat de kinderen gaan schrijven, tekenen, scheuren en knippen… want anders kunnen ze er nooit uit ontsnappen! 😉  Ik vond het best moeilijk om mijn zoon te zien vouwen en scheuren. En uiteraard koos hij ook een dikke zwarte, duidelijke stift om aan de slag te gaan. Oh My God! 😉

De opzet van het boek.

Drie verhalen lopen door elkaar. Je kan ervoor kiezen om te gaan lezen als reiziger, als bemanningslid of als verstekeling. Van die keuze hangt af of je het boek zal overleven of net niet. Een heleboel raadsels en puzzels moeten worden opgelost om te ontsnappen. Die raadsels oplossen doe je door ook écht actief met het boek aan de slag te gaan, zoals ik al zei.

Leesbevorderend

Dit boek is een heel mooie en avontuurlijke manier om als doener ook aan leesbevordering te doen. Er staan voldoende prentjes in als ondersteuning voor de kinderen met een voorkeur voor visueel ruimtelijk denken. De tekenstijl is leuk en de letters goed leesbaar. De uitdagingen en puzzels zijn tof en gevarieerd.

Wat onze zoon ervan vond.

Eens hij eraan begon, was hij echt uren mee weg. Hij wilde ook gewoon alle drie de personages doen zodat hij alle raadsels kon oplossen: “Ja zeg, ik vind dat puzzelen leuk!”
Of het dus een geslaagd cadeau was van zijn meter! 😉

De ontsnappingsdeskundige die het boek samenstelde

Achteraan in ‘Ontsnap uit dit boek! Titanic’ kan je de bronnen vinden die de ontsnappingsdeskundige heeft gebruikt bij het samenstellen van dit boek. Als dus de interesse is gewekt en de kinderen willen ‘meer’ ontdekken over de Titanic, dan kunnen ze met deze bronnen hun kennis verder verdiepen! Aangezien het een Engelse schrijver is, zijn deze bronnen wel Engelstalig, maar toch denk ik dat het voor kinderen die echt willen een meerwaarde kan zijn.
Een van de vernoemde websites is Ecycylopedia Titanica. Die vond ik alvast de moeite!

Wat ik ervan vond

Tja, een boek verscheuren, verknippen en erin tekenen… het doet wat met een boekenmens! Hahaha! Maar ‘Ontsnap uit dit boek’ Titanic’ is dan ook een doeboek en dan is het natuurlijk gewoon nodig om ook echt dingen te kunnen doen met het boek! Als kinderen enthousiast worden om écht met een boek bezig te zijn, dan word ik blij. Dit boek was echt geslaagd. We kijken alvast uit naar de tweede in de reeks. Dan mogen we ontsnappen uit Egypte.
Dit is een topper voor leesbevordering bij de beelddenkers, avonturiers en doeners!
De prijs is ook nog betaalbaar. Dat moet natuurlijk ook, want je maakt het boek gewoon kapot! 😉
Dit lijkt me ook een perfect boek om cadeau te geven trouwens! Nog een mooi budget, leuk en educatief! Daar zou ik in ieder geval als mama heel blij mee zijn voor mijn kinderen!